ZENEIMUNKAKÉPESSÉG-GONDOZÓ szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: zeneimunkaképesség-gondozó szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: zeneimunkaképesség-gondozó
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
4. A felvétel feltételei:
Mester- vagy osztatlan képzésben (korábban legalább főiskolai szintű képzésben) szerzett, zenetanári, zeneművész-tanári vagy ének-zene tanári szakképzettséget igazoló oklevél és legalább két év pedagógus munkakörben eltöltött szakmai tapasztalat.
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 4 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzés célja olyan szakemberek felkészítése, akik
– zenei képzettségük mellett rendelkeznek a zeneimunkaképesség-gondozás szaktudományi ismereteivel, azt megfelelően alkalmazni tudják;
– megfelelően képzettek oktatói, kutatói és előadói területen;
– szakszerűen végzik a zenével foglalkozó növendékek és felnőttek tanulási és munkavégző képességének, teherbírásának fejlesztését, fenntartását és
az egészségzónán belüli rehabilitációját csoportos és egyéni foglalkozás keretében;
– mindenekfölött kellő alázattal és komolysággal, hitelesen képviselik
a zeneimunkaképesség-gondozás szellemét és pedagógiai elveit.
Elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
a) Elsajátítandó kompetenciák:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató
– meg tudja ítélni a pedagógiai, művészi tevékenység élettani hatásait, és fel tudja mérni az esetleges foglalkozási veszélyeket;
– elsajátította a zeneimunkaképesség-gondozásban elvárt empátiás, támogató tanári attitűdöt;
– elegendő tapasztalattal és gyakorlattal rendelkezik a zenei munkaképesség állapotának felmérésében;
– képességeit, ismereteit alkalmazni tudja a tehetséggondozás komplex feladataiban, amelyek a fizikum gondozására is kiterjednek;
képes
– az állapotadatok alapján az egyének optimális munkaterhelésének meghatározására;
– az állapotadatok alapján meghatározni a munkaképesség fejlesztésének és gondozásának tennivalóit;
– az állapotadatok alapján szakszerű tanácsadásra a problémás esetekben az egészségzónán belül;
– az állapotadatok alapján felismerni az egészségtartományon kívül eső, orvosi hatáskörbe tartozó eseteket és megfelelő szakemberhez tudja irányítani azokat;
– elsősegélyt nyújtani a foglalkozási ártalmak panaszeseteiben az egészségzónán belül;
– önálló kutatási koncepciót alkotni, a kutatást megtervezni, lebonyolítani, eredményeit feldolgozni, publikációban bemutatni;
– problémamegoldásra a zenei munkaképesség-gondozás elveinek megfelelően.
– autentikus válaszokat adni a mindennapi munka során előfordulható tipikus kérdésekre, képes a zeneimunkaképesség-gondozás szemléletét közvetíteni;
– képes nyilvános szereplések alkalmain helyesen nyilatkozni a zeneimunkaképesség- témáiról;
– jól felépített és gazdagon szemléltetett előadás megtartására a zeneimunkaképesség-gondozás témáiból;
ismeri
– a hallásvédelemnek a zenélő emberek számára elérhető fizikális eszközeit;
– a zenei munkaképesség-gondozás mozgáspedagógiájának repertoárját és ebből önállóan képes mozgásfoglalkozásokat felépíteni,
– a zenei mozgás-előkészítés repertoárját és helyesen tudja alkalmazni azt;
– a problémás növendékek gondozásában szükséges eljárásokat, meg tudja szervezni a növendékek szüleivel, főtárgy-tanárával kialakítandó együttműködést;
megfelelő gyakorlattal rendelkezik
– a zenét tanuló növendékek, valamint a zenei hivatású felnőttek mozgásfoglalkozásainak vezetésében;
– a szakirodalmi tájékozódás, jegyzetelés, valamint az igényes szakírás terén.
b) Tudáselemek:
A szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató
– alaposan ismeri a hazánkban kifejlesztett zenei munkaképesség-gondozó pedagógia elméleti és gyakorlati kutatási eredményeit, szakirodalmát;
– tájékozott a rokon területek hazai és külföldi irodalmában;
– megbízhatóan birtokolja a hangszeresek részére kidolgozott lazító masszázs elméletét és technikáját;
– tisztában van a zenei munkaképesség fejlesztésének, gondozásának és rehabilitálásának prevenciós és korrekciós formáival, egyéni és csoportos módszereivel;
elsajátította
– a munkaképesség-gondozás anatómiai, élettani, metodikai és didaktikai ismereteit;
– a zenei munkaképesség-gondozás természettudományos szemléleti alapjait;
ismeri
– a zeneimunkaképesség-gondozás pedagógiai eszközeinek, hatásmechanizmusának összefüggéseit a zenélés gyakorlatával;
– a munkaképesség-gondozás pedagógiájának eszköztárát és alkalmazásának módjait (életmódprogram, mozgásedzés, munkamódszer, a természeti hatások, mint a friss levegőzés, légzéstréning, víz és napfény alkalmazása, valamint az ésszerű táplálkozás), és képes azokat személyre szólóan és önállóan alkalmazni;
– a szereplésre és versenyzésre való fizikai felkészítés eszköztárát; segíteni tud a túlzott lámpaláz leküzdésében.
c) Megszerezhető ismeretek:
- a hangszeres órák, valamint az iskolai ének-zene órák hatékonyságának javítása
a tanulók és a pedagógusok elfáradásának enyhítésével fizikai tréning segítségével;
- a tanulók otthoni munkájának, tanulásának, hangszeres gyakorlásának megkönnyítését szolgáló munkaképesség-gondozó mozgásprogramok kidolgozása;
- énekkarok, zenekarok, szólóhangszeresek szereplésre való fizikai felkészítése;
- zeneóvodai, valamint zeneiskolai előképző csoportokban hangszerjátékot előkészítő mozgásfoglalkozások vezetése;
- a hangszerjáték korrekciója görcsös feszültség, technikai zavarok esetén a főtárgy-tanárokkal együttműködve;
- zenei táborok munkaképesség-gondozó programjának vezetése tanulóknak és felnőtteknek;
- versenyfelkészítő kurzusok idegi-fizikai kondíciót fejlesztő edzésprogramjának kidolgozása;
- kollégiumi tanulók munkaképesség-gondozásának segítése;
- zenei pályára készülő növendékek munkaképesség-gondozó foglalkozásainak vezetése;
- zenei foglalkozási ártalmak korai felismerése és kezelése, az egészségzónán belüli esetek korrekciója;
- a zenei munkaképesség-gondozó tanár kompetenciakörén kívüli esetek felismerése és a megfelelő szakellátásra való irányítása;
- zenei munkahelyek dolgozói részére munkaképesség-gondozó mozgásfoglalkozások vezetése.
Személyes adottságok, készségek:
* empátia;
* türelem;
* nyitottság;
* rugalmasság;
* adaptivitás;
* magas szintű kommunikációs készségek;
* szervezőkészség, rendszerben, szervezetben gondolkodás;
* önreflexió;
* elkötelezettség a folyamatos szakmai fejlődés iránt;
* felelősségvállalás, felelősségérzet a növendékek iránt.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A szakirányú továbbképzésen végzett hallgató alkalmas zeneiskolákban, zeneművészeti szakközépiskolákban, zenei egyetemeken, zenei munkahelyeken (zenekarok, kórusok), zenei táborokban, konferenciákon, értekezleteken, turnék alkalmával a növendékek és felnőttek oktatására, tájékoztatására, továbbá előadói és tanácsadói tevékenységre, valamint kutatásra.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
A zeneimunkaképesség-gondozás metodikája és didaktikája: 25-30 kredit
- a zenei munkaképesség-gondozás rendszerének áttekintése, szerepe, történeti vonatkozásai; a fizikai gondozás eszméjének megjelenése a zenében; a zenei munkaképesség-gondozás tanárának kompetenciaterületei és munkaköre.
- a zenetanítás és -tanulás, valamint az előadóművészi gyakorlat fizikumbeli meghatározói; a szereplési és versenyforma, valamint a gyakorlási állóképesség fizikális összetevői (tartás, légzés, keringés, izomfejlettség, izomtónus, mozgáskoordináció, vegetatív idegrendszeri stabilitás);
- zenei foglalkozási ártalmak a különböző zenei szakokon; fizikális, mentális és emocionális problémák; stresszfaktorok, stresszjelenségek, stressztűrés; az elfáradás – Burnout; zenei elszürkülés; élettani háttér, tünetek, megelőzés, oki kezelés;
az optimális tanulás fizikális feltételei.
- az egészséges zenész életmód, a szervezet élettani egyensúlyának fenntartása;
a munkarend ésszerű szervezése; a tevékeny és nyugalmi pihenés szabályozása;
a táplálkozás célszerű rendje; önellátó mozgásedzés; friss levegő program; légzéstréning, fényellátás.
- tájékozódás a zenei terhelhetőség mértékéről (anamnézis, megtekintés, megfigyelés, antropometriai mérések, mozgáspróbák, a keringés vizsgálata, értékelés);
- a zeneimunkaképesség-gondozás mozgáspedagógiája; zeneórai mozgás; otthoni feladatok; a hangszeres alapkondíció fejlesztése; zenei mozgás-előkészítés és korrekció hangszer nélkül az előképzőben, a zeneiskolai osztályokban és a szakmai képzésben;
a zenei tartás gondozása; alaptartás, hangszeres tartás, korrekció; a különböző hangszeres tartások sajátosságai; a hangszerjáték tartástorzító hatásai; aszimmetrikus terhelések; egyoldalú terhelések (dinamikus, statikus);
- a légzés mint a zenélés kulcskérdése, oxigéndeficit és következményei a muzsikáló tevékenységben; a légzőrendszer és a keringés terhelése a fúvós játékban;
a hangképző szervek megerőltetései az éneklés során; fizikai alapozás a fúvós és énekes légzésfeladatokhoz; a hangszeres gyakorlás légzésmetodikája; légzéstréning, szabadlevegőzés; légzésfejlesztő mozgások; orvosi vizsgálatok tanulságai fúvós növendékeknél és felnőtteknél;
- a lazító zenészmasszázs elmélete és gyakorlata;
- tehetséggondozás; a munkabírás szerepe a tehetség megnyilvánulásában; problémás növendékek nevelése; a tanácsadás módszertana és pszichológiája;
- a hallószerv szerkezete, működése; a halláskárosodás veszélyforrásai a zenei foglalkozásban; a hallásvédelem pedagógiája;
- a zenei munkaképesség mérése és fejlesztése; a szakmai problémák fizikális okainak felderítése; a fejlesztési feladatok megállapítása; az optimális tanulmányi terhelés beállítása; a szereplési és versenyforma ellenőrzése; prognózisalkotás a várható eredményekről;
- a zenepedagógus munkaképesség-gondozása;
- kitekintés, hazai és külföldi kutatások a rokonterületekről.
A zenélés anatómiája és élettana: 25-30 kredit
– a sejt; a szövetek; faji és egyedi fejlődés; idegrendszer; hormonrendszer; a muzsikálás ideg- és hormonműködései; érzékszervek; mozgásrendszer, csontozat, izomzat;
a játszó szervek és a háttérapparátus szerkezete és működése; a kéz szerkezete és működése a hangszerjátékban; zsigeri rendszerek; emésztés és kiválasztás; a keringés; a légzés; a hallás és egyensúlyozás szervei; a fúvós játék és az éneklés anatómiája;
a testtartás és a zenei tartások;
– anatómiai demonstrációk látogatása.
A zeneimunkaképesség-gondozás gyakorlati feladatai: 30-40 kredit
- a zenei munkaképesség állapotfelvétele önálló kutatási program keretében;
- mozgásgyakorlat, a zeneimunkaképesség-gondozás mozgásrepertoárjának alapjai;
- óralátogatás munkaképesség-gondozó tanároknál;
- gyakorlati tanítás; különböző időtartamú mozgásfoglalkozások levezetése és önálló tervezése növendékek egyéni és csoportos óráin, valamint felnőttcsoportban önálló kutatási programmal;
- mozgás-elemzés, esetmegbeszélések, tanácsadás;
- a zenei mozgás-előkészítés repertoárja;
- lazító masszázs hangszereseknek.
Komplex problémakezelési készségek 15-20 kredit
- szakmai vitakészség, problémamegoldó képesség fejlesztése;
- tantárgyakon átívelő, komplex látásmódot és mély elméleti tudást igénylő szakmai feladatok elemzése, megoldásaik megtervezése.
Kommunikációs: 2-5 kredit
– kutatás-módszertani alapismeretek;
– előadások, prezentációk készítése;
– kiselőadások megtartása, az előadói készség fejlesztése.
9. A szakdolgozat kreditértéke:
10