WALDORF-OSZTÁLYTANÍTÓ SZAKPEDAGÓGUS szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: Waldorf-osztálytanító szakpedagógus szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: Waldorf-osztálytanító szakpedagógus
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
4. A felvétel feltételei:
A felvétel feltétele az alábbi szakok valamelyikén legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésen) szerzett oklevél:
– tanító;
– gyógypedagógus;
– tanár.
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 4 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzés célja:
A szakirányú továbbképzés célja pedagógusok felkészítése a magyar Waldorf-iskolák osztálytanítói feladatainak ellátására. Ennek érdekében antropozófiai, embertani ismeretek segítségével kialakítja a Waldorf-pedagógia emberképét. A Waldorf iskolák hatályos kerettantervének megfelelően gyermekismereti és tanítás-módszertani tudást, valamint kompetenciákat alakít ki az 1-8. évfolyamon kötelező és szabadon választott tantárgyak alkotó jellegű tanítására. Fejleszti a pedagógusok személyes és pedagógiai képességeit, illetve felelősségtudatát, különböző művészeti és gyermektanulmányi munkák, valamint nevelési gyakorlatok által úgy, hogy a résztvevők képessé váljanak nevelőmunkájuk elemzésére, a közösségi feladatok vállalására, és a további szakmai fejlődésre.
A szakirányú továbbképzés specialitása, hogy több szempontból mutatja be a gyermeki – különösen az iskoláskori – fejlődés életkor-specifikus, testi, lelki, szellemi folyamatait. Bemutatja a temperamentumok, valamint a kognitív, affektív és
a volitív/motivációs adottságok kapcsolatát az iskolai készség- és képességfejlesztéssel, illetve a különböző tantárgyak szerepét ezek nevelési folyamatában. Megismerteti
a pedagógusokat a Waldorf-iskolák speciális működési formáival, pl. epochális oktatás, tanulási folyamatok tervezése, az intézmény és a tanulócsoportok szociális struktúrája,
a tanári konferencia szerepe, önigazgató és demokratikus iskolavezetés, környezetformálás, együttműködés a szülőkkel és a fenntartóval, a Waldorf-iskolák alapításának jogi, gazdasági, és pedagógiai feltételei.
Megszerezhető ismeretek, kompetenciák:
a) Tudás:
A szakirányú továbbképzésen végzett hallgató
– pedagógiai tudása bővül a Waldorf-pedagógia embertani ismereteivel.
ismeri:
- a gyermek első és második évhetedének (hét éves ciklusainak) meghatározó testi-lelki-szellemi fejlődési folyamatait, ezek jelentőségét az iskolai tanulás és a teljes emberi életút alakulásában;
- a hatályos Waldorf-kerettanterv vertikális és horizontális felépítését,
és az osztálytanító által tanított tantárgyak életkor-specifikus tartalmait;
- a tantárgyak tanításának módszereit és ezek készség-, képességfejlesztésben játszott szerepét;
- a Waldorf-iskola sajátos pedagógiai-szervezési formáit (pl. ünnepkörök ritmusa, epochális rendszer, főoktatás és szakórák rendszere stb.) és ezek hatását a gyermeki fejlődésre;
- a tanulók személyre szabott értékelésének pedagógiai jelentőségét és a szöveges értékelés gyakorlati megvalósítási lehetőségeit;
- a művészetek szerepét és jelentőségét az individuális fejlődésben, a Waldorf iskolai nevelésben és a tanári képességek fejlesztésében egyaránt;
- a viselkedési és tanulási nehézségek, zavarok megjelenési formáit, jellemzőit, azok Waldorf-pedagógiai szempontok szerinti értelmezését;
- a Waldorf-iskola önigazgatáson alapuló demokratikus rendszerét, a szociális hármas tagozódáson alapuló felépítését, az egyes elemek feladatát és jelentőségét
az egészséges iskolaműködésben.
b) Képességek:
A szakirányú továbbképzésen végzett hallgató képes:
- Waldorf-pedagógiai ismeterek alapján a 7-14 éves korosztályban a gyermekek megismerésére, és a tanítási-tanulási folyamatban az egyéni különbségek figyelembevételére.
- a gyermekek egyéni fejlődési útját felismerni, nyomon követni, ennek alapján
a szöveges értékelést és a bizonyítványírást elvégezni;
- a tantárgyak készségfejlesztési feladatainak és tantárgyi tartalmainak életkor-specifikus meghatározására;
- a nevelési-tanítási folyamatok rövid-, közép- és hosszútávú tervezésére
(napi főoktatás, epocha, éves felépítés, horizontális, vertikális tervezés), valamint
a terveknek az osztály aktuális fejlődéséhez mért rugalmas alakítására;
- a gyermekek nevelésében együttműködni az osztály szülői körével és az egyes szülőkkel;
- a szülőket a pedagógiai folyamatokról és a gyermek fejlődéséről, a Waldorf- pedagógia etikai és pedagógiai elveit alkalmazva szóban és írásban tájékoztatni;
- az osztályban tanító szaktanárokkal és a tanári konferenciával való pedagógiai együttműködésre.
Személyes adottságok, készségek:
a) Attitűd:
- a Waldorf-pedagógia emberképe és a szalutogenezis alapján gondolkodik a gyermeki fejlődésről, a nevelésről és a tanítási-tanulási folyamatokról; ennek érdekében megelőző, harmonizáló-kiegyenlítő készség-, képességfejlesztésre törekszik;
- munkájában figyelembe veszi a Waldorf-kerettanterv pedagógiai alapvetéseit, életkor-specifikus elveit, ezeknek megfelelően választja ki a tanítási tartalmakat;
- munkája hatékonyságára az osztály fejlődésének tükrében folyamatosan rátekint, szükség szerint képes annak rugalmas változtatásra, esetenként külső, pl. mentori segítség bevonására.
- igényévé válik Waldorf-pedagógiai szakmai tudásának, valamint személyes és pedagógiai képességeinek folyamatos továbbfejlesztése;
törekszik:
- hogy alkotó fantáziája segítségével művészi módon formálja a tanítási- tanulási folyamatokat;
- a rá bízott gyermekek empatikus elfogadására, megértésére, fejlődési útjuk kísérésére, ennek érdekében a szülőkkel való együttműködésre;
- a Waldorf-iskola önigazgató tantestületének munkájában való aktív részvételre;
- etikus együttműködésre a tanári kollégium tagjaival pedagógiai és szervezési kérdésekben.
b) Autonómia, felelősségvállalás:
- felelősséget vállal osztályában a pedagógiai (nevelési és tanítási) folyamatok tervezésért és megvalósításáért;
- szabadon dönt az egyes fejlesztendő készségekről és feldolgozandó tartalmakról;
- felelősen működik együtt az osztályban tanító szaktanárokkal, fejlesztőpedagógussal
a tervezett pedagógiai folyamatok megvalósításában;
- felelősen dönt a gyermekek osztályba való felvételéről, a gyermek és a közösség szempontjait is figyelembe véve;
- felelősséget vállal az önigazgató tantestületben ráháruló feladatok megvalósításában.
A szakképzettség alkalmazása:
A Waldorf-osztálytanító szakképzettséget szerzett pedagógus a hatályos Waldorf-kerettanterv előírásai szerint alkalmassá válik a Waldorf-iskolában 1-8. osztályig osztálytanítói feladatok ellátására. A köznevelésben vagy a gyermek- és ifjúságügyhöz tartozó civil szervezetekben dolgozó pedagógusok a szakképzettség birtokában alkalmassá válnak arra, hogy a Waldorf-pedagógia szemléletét, illetve elemeit pedagógiai munkájukban felhasználják.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Waldorf-pedagógiai embertani ismeretek: 22-24 kredit
Bevezetés a Waldorf-pedagógia természet-, társadalom-, és művészetszemléletébe:
8-10 kredit
Személyes és pedagógiai képességek fejlesztése: 18-20 kredit
Tantárgy-metodikai ismeretek az osztálytanító munkához: 38-41 kredit
Témák a Waldorf-iskola életéből: 11-13 kredit
Waldorf-iskolai pedagógiai gyakorlat: 7-9 kredit
Szabadon választható tanegységek: 6 kredit
9. A szakdolgozat kreditértéke:
6