VÁROSFEJLESZTÉSI TÁRSADALMI TANÁCSADÓ szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: városfejlesztési társadalmi tanácsadó szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: városfejlesztési társadalmi tanácsadó
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: társadalomtudomány
4. A felvétel feltételei:
Legalább alapképzésben – vagy annak megfelelő fokozat és szakképzettség birtokában – bölcsészet- vagy társadalomtudomány, jogi, gazdaságtudományok, természettudomány vagy műszaki képzési területen megszerzett oklevél.
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 2 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik megszerzett elméleti és módszertani ismereteik birtokában képesek a szakpolitika alkotásában való részvételre, az innovatív és komplex megközelítések alkalmazására a fejlesztési célok meghatározásában, stratégiák kidolgozásában, valamint a megvalósításban való aktív részvételre a városfejlesztés társadalmi kérdései terén.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
* a helyi/területi gazdasági fejlődést érintő környezeti és a szociális hatások és komplexitásuk megértése;
* a városi szövet átalakításában megnyilvánuló városfejlesztés megértése;
* a városfejlesztési kihívásokkal kapcsolatos politikai válaszok kritikai elemzése;
* a társadalmi viták különböző résztvevői érdekeinek megértése;
* a képviseleti és a participatív demokrácia lehetőségeinek és korlátainak megértése;
* a jó kormányzás helyi kihívásainak és lehetőségeinek megértése;
* a globális átalakulások új kihívásainak beazonosítása;
* az európai és hazai városokra jellemző komplex térbeli (fizikai, társadalmi, gazdasági) fejlődési folyamatok jellemző társadalmi-gazdasági mozgatórugóinak megértése;
* a városi, illetve térségi szintű integrált területi szemléletű stratégiai tervezés lényegének és összefüggéseinek megértése;
* az operatív városfejlesztés logikájának és eszköztárának megértése;
* a komplex beavatkozások (építési és szociális) eszközeinek, összefüggéseinek és projekt-előkészítési logikájának megértése.
A képzés végzettek ismerik:
* a társadalom, a gazdaság, a politika, az állam és a jogi működésének alapvető szabályszerűségeit;
* a képviseleti demokrácia és a participatív demokrácia szerepét, lehetőségeit és korlátait a jó kormányzás városi és településközségi, illetve területi szintű kialakításában az elmélet és az európai gyakorlat tükrében;
* azoknak a tényezőknek a szerepét, amelyek gátolják fontos szükségletek kielégítését, az erőforrások méltányos és funkcionális elosztását városi, településközségi, illetve területi szinten;
* az emberi és állampolgári jogok, valamint a társadalmi igazságosság érvényesülésének hatékony formáit városi és területi szinten;
* a szociális biztonság és a szociális védelem intézmény- és ellátórendszereinek egymáshoz való viszonyát, arányait városi és területi szinten;
* a térség, a régió, a város társadalmi problémáit, jellegzetességeit, jellemző európai és hazai fejlődési paradigmáit;
* a témában releváns hazai, EU és egyéb nemzetközi fejlesztéspolitikai dokumentumokat;
* az urbanisztika másfél évszázados történetét és fő elméleti munkáit;
* az európai és hazai városokra jellemző komplex térbeli (fizikai, társadalmi, gazdasági) fejlődési folyamatok jellemző társadalmi-gazdasági mozgatórugóira vonatkozó elméleteket;
* a városi, illetve térségi szintű integrált területi szemléletű stratégiai tervezés lényegét és összefüggéseit;
* az operatív városfejlesztés logikáit, szervezeti, jogi és finanszírozási eszköztárát;
* a komplex (építési és szociális) beavatkozások összehangolható eszközeit, összefüggéseit és projekt-előkészítési logikáját;
* a szociális szempontból fenntartható városfejlesztés európai elméletét és eddigi eredményeit;
* a szociális városrehabilitáció európai elméletét, gyakorlatát és eszköztárát;
* a globális társadalmi folyamatokat és problémákat;
* a társadalomelméleti, szociológiai és kutatás-módszertanokat;
* az alkalmazói szintű ismereteket a számítógépes kommunikációban és elemzésben;
* a természeti és az épített környezet védelmére vonatkozó, a szakmában releváns jogi szabályozás és a szakmai etika alapvető ismereteit.
A képzésen végzettek alkalmasak:
* komplex, interdiszciplináris munkacsoportokba illeszkedve integrált városfejlesztési stratégiák, komplex városfejlesztési akciótervek készítése során a fenntartható városfejlesztés szociális dimenziójának kialakítására;
* a városok fejlődésével kapcsolatos problémák társadalmi-gazdasági hátterének megértésére és tudományos feltárására;
* a városok és térségek társadalmi folyamatainak interdiszciplináris elemzésére;
* a városfejlesztési tevékenység társadalmi-gazdasági hatékonyságának, társadalmi elfogadottságának mérésére és azoknak a tényezőknek az elemzésére, amelyek
a fejlesztéspolitikára hatást gyakorolhatnak;
* társadalmi szükségletek, problémák, kockázatok azonosítására és elemzésére;
* beavatkozási folyamatok és szakpolitikai döntések szociális dimenziójának tervezésre, menedzselésére, megvalósítására;
* a participatív demokrácia eszközeinek strukturált és építő jellegű alkalmazására;
* szociális városrehabilitációs akciók, projektek szociális dimenziójának tervezésére, megvalósításának megszervezésére, irányítására;
* komplex városfejlesztési akciók szociális dimenziójának tervezésére, megvalósításának szakmai támogatására;
* közösségek szervezésére és fejlesztésére, érdekeik képviseletére;
* társadalmi szervezetek létrehozásában és működtetésében való közreműködésre;
* kutatási tervek kialakítására és menedzselésére;
* szakmai tanácsadásra, döntések előkészítésére;
* elméleti és gyakorlati kutatómunkára, valamint innovatív fejlesztési feladatok elvégzésére;
* új problémák, új jelenségek feldolgozására;
* integrált ismeretek széleskörű alkalmazására a társadalomtudományok területén;
* a szakterületeinek megfelelő önálló elemző munka végzésére, illetve mások elemzésének elbírálására, vélemény megformálására.
A szakképzettség gyakorlásához szükséges adottságok és készségek:
* szociális helyzetek iránti érzékenység;
* értékek, érdekek azonosításának, továbbá a saját érdekek és értékek professzionális kezelésének képessége;
* önálló, kreatív munkavégzés képessége;
* szervezetekben, interdiszciplináris teamben, nemzetközi együttműködésben folyó tevékenységre való képesség;
* empátia;
* alkalmasság team munkára;
* a társadalmi folyamatok térbeli vetületének érzékelési képessége;
* a társadalmi-gazdasági folyamatok fizikai és pénzügyi vetületei érzékelésének képessége;
* racionális elemzés, problémamegoldás, döntéshozatal, érvelés képessége;
* képesség a sikeres kommunikációra különböző személyekkel, csoportokkal, illetve
a nyilvánossággal különböző módokon és helyzetekben;
* prezentációk, dokumentumok, tervek kidolgozásának képessége;
* lényeglátás és kreativitás;
* önálló szakmai vélemény kialakításának képessége;
* kritikai attitűd, problémacentrikus látásmód;
* eredményorientált problémamegoldó gondolkodás.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
* irányító hatóságok;
* közreműködő szervezetek;
* monitoring intézmények;
* kereskedelmi és iparkamarák;
* fejlesztési ügynökségek;
* önkormányzatok;
* városfejlesztő társaságok;
* kistérségi területfejlesztési társulások;
* pályázatíró irodák.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Alapozó képzés: 15 kredit
Városszociológia; projektmenedzsment; közpolitika elméleti, valamint kutatás-módszertani alapok.
Törzsképzés: 35 kredit
A város mint sajátságos szerveződés gazdasági, társadalmi és politikai mechanizmusainak ismeretelméleti bemutatása, különös tekintettel a fejlesztéspolitikai célrendszerek globális és lokális aspektusaira (fenntartó városfejlődés, integrált városfejlesztés, városi társadalmi problémák, szakpolitikai válaszok). A stratégiaalkotáshoz, a nemzeti rendszerek komparatív elemzéséhez, valamint a helyi társadalmi-gazdasági adottságok megismeréséhez és elemzéséhez szükséges készségek és képességek fejlesztési projekt-
és műhelymunka keretében. A participatív demokrácia kihívásainak, lehetőségeinek és korlátainak megismertetése. Az operatív városfejlesztés eszköztárának és a komplex projektelőkészítés logikájának bemutatása. A szociális városrehabilitációs projektek megvalósítását lehetővé tevő jogi, finanszírozási és szervezeti eszköztár megismertetése. A szociális városrehablilitációs projektek komplex projekt-előkészítési folyamatának megismertetése. Az urbanisztika másfél évszázados történetének átfogó jellegű bemutatása. Terepgyakorlat.
9. A szakdolgozat kreditértéke:
10 kredit