MENTÁLHIGIÉNÉS HÁZASSÁG- ÉS CSALÁD-LELKIGONDOZÓ szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: mentálhigiénés házasság- és család-lelkigondozó szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: mentálhigiénés házasság- és család-lelkigondozó
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: társadalomtudomány
4. A felvétel feltételei:
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 4 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
7.2. Szakmai kompetenciák:
A mentálhigiénés házasság- és család-lelkigondozó
7.2.1. Tudása:
Ismeri
- a mentálhigiénés szemléletmódnak megfelelő, lelki egészségre vonatkozó ismereteket az egyének, családok és közösségek szintjén, illetve társadalmi szinten;
- a lelkigondozói segítő kapcsolatot, rendelkezik annak elméleti kereteit, különös tekintettel az olyan helyzetekre, amelyek során a lelkigondozó egy párral, vagy egy családdal, vagy ezek csoportjaival találkozik;
- a hatályos hazai szabályozások ismeretében azt, hogy milyen tevékenységeket végezhet lelkigondozóként, és erről a tevékenységéről milyen formában és tartalommal adjon információkat a hozzá fordulóknak;
- az egyházi intézményekben vagy lelkigondozást igénylő állami intézményekben végzett, házasságokat és családokat segítő lelkigondozói tevékenységhez szükséges ismereteket, a családokat segítő intézményhálózat működésének és az intézmények közötti együttműködés lehetőségeit;
- a közösségi és liturgikus alkalmak családpasztorációs lehetőségeit;
- a lelkigondozói kapcsolat kompetenciahatárait, melynek révén felismeri azokat a helyzeteket, azokat a családi problémákat, zavarokat és krízishelyzeteket, amelyekben a lelkigondozói segítségnyújtás keretei, a lelkigondozói kapcsolat adta lehetőségek már nem elegendőek és nem adekvátak, illetve ismeri a családokat támogató hazai ellátórendszerekben folyó munka formáit, kereteit, intézményrendszerét, amelyekbe a hozzá fordulók, ilyen esetekben továbbirányíthatók;
- a kompetenciahatáraikat meghaladó helyzetek vonatkozásában azt az eljárásmódot, ahogyan a szükséges információadás és támogató kísérés mellett a hozzá fordulókat az ellátórendszer megfelelő intézményeibe tudja irányítani;
- a lelkigondozói kapcsolat etikai normáinak és alkalmazásuknak a szabályait, különös tekintettel a családokkal, párokkal végzett segítő kapcsolat sajátosságaira;
- a családokkal kapcsolatos korszerű interdiszciplináris területek - pszichológiai, pedagógiai, szociológiai, demográfiai, etikai, vallástudományi és egyéb családtudományi vagy családokkal foglalkozó tudományágakban - alapvető ismereteit;
- a családok és a társadalom egyéb alrendszerei közötti kapcsolatokkal, a család társadalmi és kulturális kontextusának alapvető összefüggéseivel kapcsolatos ismereteket.
7.2.2. Képességei:
Képes
- a képzésen megszerzett ismeretek integrálásával, a hozzá forduló, lelkigondozói segítséget kérő párokkal és családtagjaikkal, lelkigondozói tevékenységet végezni, mentálhigiénés szemléletben, az alaphivatásának, alapdiplomájának megfelelő tevékenységi területen és intervenciós eszköztárral;
- a hozzá forduló párok és családok életében előforduló fontos életesemények, életfordulók során őket lelkigondozóként kompetensen kísérni, számukra ezen események során alkalmi lelkigondozói szolgáltatásokat nyújtani;
- a hozzá forduló párok és családok számára a családi életciklus átmenetekhez kapcsolódó normatív kríziseik során, megelőző, támogató, erőforrásokat feltáró segítséget nyújtani, megmaradva a lelkigondozói kompetenciáik határain belül;
- a kompetenciahatáraikat meghaladó helyzeteket felismerni és a szükséges információadás és támogató kísérés mellett, az ilyen problémákkal, zavarokkal, krízishelyzetekkel küzdő családokat az ellátórendszer megfelelő intézményeibe továbbirányítani;
- prevenciós, edukatív célú programok szervezésére egyének, párok, családok kisebb csoportjai részére;
- támogató kisközösségek létrehozására és a bennük meglévő támogató erőforrások aktiválására párok és családok promotív kísérése érdekében;
- meglévő közösségek revitalizálására párok és családok támogatása érdekében;
- interdiszciplináris teammunkára és az interdiszciplináris látásmód érvényesítésére a lelkigondozói tevékenysége során.
7.2.3. Attitűdje:
A szakon végzett rendelkezik a következő, személyiséghez kötött kompetenciákkal:
- mentális és spirituális egészségre irányuló motiváció;
- empátia, szociális és spirituális érzékenység;
- önreflexiós képesség, szakmai önismeret;
- vezetői, kommunikációs és konfliktuskezelő kompetencia;
- a segítő kapcsolat megkívánta magas fokú etikai érzék;
- az elsajátított megelőző, támogató, erőforrásokat feltáró, spiritualitást is érintő lelkigondozói intervenciók révén a lelkigondozási gyakorlata során rábízott párokat és családokat a primér és a korai szekunder prevenció területén úgy kíséri és támogatja, hogy lelki egészségüket megőrizhessék, ellenállóképességüket (rezilienciájukat) – egyéni és családi szinten is – növelhessék;
- a szakterülete vonatkozásában tudományos kutatásokban aktívan közreműködik;
- tevékenységét, munkáját promotív (lelki egészséget fejlesztő) szemléletben, önreflektív módon, etikusan végzi.
7.2.4. Autonómiája és felelőssége:
- a megszerzett képességeit az alaphivatásának és alapdiplomájának megfelelő munkakörökben, azon országban és intézményben alkalmazhatja a gyakorlatban is, ahol az érvényes jogszabályok, irányelvek, protokollok ezt lehetővé teszik;
- a végzettségével főként egyházi fenntartású intézményekben és szolgálatokban helyezkedhet el, de tevékenységét végezheti szociális, egészségügyi és pedagógiai szolgáltatást nyújtó egyházi, valamint igény szerint alapítványi, egyesületi, állami-önkormányzati fenntartású intézményekben is a mindenkori jogszabályi környezettel összhangban;
- a tevékenysége során életvezetési és igény szerint spirituális kérdésekben nyújt támaszt, fejleszti a klienseik és hozzátartozóik lelki egészségét, támogatja a házasságok és családok kiegyensúlyozott működését, kompetenciáik határainak megtartásával;
- a szakmai munkáját elkötelezetten, felelősségtudatosan, az etikai irányelveknek megfelelően végzi, szükség esetén adekvát módon vesz igénybe szupervíziót;
- munkájára jellemző a folyamatos önreflexivitás, szakmai önállóság, döntéshozási képesség és a szakmaközi együttműködésre való nyitottság.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
8.1. Alapozó elméleti ismeretek: 15-25 kredit
Alapvető rendszerszemléleti és családlélektani ismeretek; Családi, párkapcsolati és szexuális fejlődésre vonatkozó specifikus ismeretek; Különböző rendszerszemléleti és családterápiás megközelítések elméleti kereteinek ismerete; A társadalomtudomány, szociológia megfontolásai a családok helyzetéről; Család- és gyermekjogok; Párok és családok lelkigondozói kísérésének folyamatára vonatkozó elméleti ismeretek.
8.2. Alkalmazott és interdiszciplináris ismeretek: 30-40 kredit
Specifikus párkapcsolati és családi problémákra valamint családi formációkra, és az ezekkel kapcsolatos intervenciókra vonatkozó elméleti ismeretek; Etikai kérdések a párok és családok lelkigondozásában; Határterületek és kompetenciahatárok: családterápia, családpszichoterápia indikációs területei; A családok ellátásában részt vevő intézményrendszer; A rendszerszemléleti megközelítés teológiai integrációja; Specifikus családpasztorációs területek és modellek bemutatása.
8.3. Készségfejlesztő stúdiumok: 30-40 kredit
Párok lelkigondozói kísérésének gyakorlata; A beszélgetésvezetés alapvető technikái; Neutralitás és rendszerszemlélet elveinek gyakorlati alkalmazása; Saját esetek lelkigondozói beszélgetés jegyzőkönyveinek csoportos feldolgozása; Speciális lelkigondozói intervenciós technikák; Speciális párkapcsolati és családi problémák és formációk lelkigondozói kísérése; A spiritualitáshoz, hitélethez, morális dilemmákhoz kapcsolódó párkapcsolati konfliktusok, elakadások kísérése; A lelkigondozói kapcsolat kompetenciahatárainak felismerése és tartása; A mentálhigiénés lelkigondozói ismeretek alkalmazása a családok pasztorációjának specifikus területein; A képzési ismeretek alaptevékenységbe való integrációjának segítése.
8.4. Szakmai és spirituális önismeret-fejlesztő stúdiumok: 15-25 kredit
A mentális és spirituális egészségre irányuló motiváció kialakítása; A reflektív gondolkodás képességének fejlesztése, az egyéni/személyes megközelítési mód megtalálása a lelkigondozásban, a kompetenciahatárok felismerése és tartása, valamint a nevelési-pszichológiai ismeretek és a spiritualitás személyes integrálása; Az eredeti családi kapcsolatokra való reflexió családterápiás önismereti módszerekkel; Spirituális genogram átdolgozása; Párkapcsolati vagy egyéb felnőtt kötődési kapcsolati önismeret fejlesztése; Párok lelkigondozása során felmerülő egyéni önismereti, szupervíziós kérdések átdolgozása csoportban, kreatív technikák és pszichodramatikus elemek alkalmazásával.
9. A szakdolgozat kreditértéke:
10