0-3 ÉVES KOROSZTÁLYÚ GYERMEKEK NEVELÉSE/GONDOZÁSA szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: 0-3 éves korosztályú gyermekek nevelése/gondozása szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: 0-3 éves korosztályú gyermekek nevelője/ gondozója
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
4. A felvétel feltételei:
Pedagógusképzés képzési területen alapképzésben (korábban főiskolai képzésben) szerzett oklevél vagy szociálpedagógia alapképzési szakon szerzett oklevél
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 2 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzésben résztvevő szakemberek a szakirányú továbbképzés megkezdésének időpontjában eltérő kompetenciák birtokában vannak a 0-3 éves korosztályú gyermekek nevelése/gondozása területén. A megfelelő szakmai önismeret kialakítása, fejlesztése eredményeképpen a résztvevők alkalmasak lesznek a saját fejlődésüket legjobban szolgáló programok, feladatok kiválasztására. A képzés során lehetőség nyílik az egyes kompetenciaelemek fejlesztésére, kiegészítésére.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek:
* a szakmai képzés folyamatának, a pedagógiai, pszichológiai, a szakterületi és a gyakorlati képzési elemek követelményeinek az ismerete a 0-3 éves korosztályú gyermekek esetében;
* a felsőoktatás pedagógiájának oktatás-lélektani, szociológiai, speciális módszertani ismeretei;
* a szakképzettséghez kapcsolódó szaktudomány és szakmódszertan legújabb eredményeinek, fejlődési irányainak ismerete;
* az intézmények működésének, környezeti kapcsolatainak (más közoktatási, szociális és egészségügyi intézményekkel, fenntartókkal, szülőkkel, kulturális, természeti és gazdasági környezettel) ismerete.
A végzett hallgató
* jól ismeri az intézmény dokumentumait, nevelési/gondozási programját, annak speciális területeit (egészségnevelés, gyermekvédelem);
* rendelkezik a tanácsadás korszerű elméleti és gyakorlati ismereteivel.
Megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek:
Szakmai képességek:
A végzett hallgató képes
* az intézmények működésének megtervezésére, megszervezésére, vezetésére és értékelésére;
* hatékony szakmai együttműködésre a gondozók között, professzionális kommunikációra és konstruktív konfliktuskezelésre;
* a gondozók közötti munka nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására;
* a szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére;
* a gondozók reflektivitásának (önreflexiójának) szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére;
* az önművelés igényének kialakítására, az elkötelezettség erősítésére, a pályakezdés, a beilleszkedés támogatására;
* az adott szakterületen korszerű, jó gyakorlatok bemutatására;
* a gondozók szakmai szocializációjának támogatására;
* az egész életen át tartó tanulást, a gondozók szakmai szocializációját megalapozó kompetenciák fejlesztésére;
* a gondozókkal történő segítő kapcsolat kialakítására, a folyamatos személyes támogatásra.
Szakmai attitűdök:
A végzett hallgató
* nyitott a kollégák kezdeményezései iránt, fontosnak tartja, hogy a gondozó megtalálja a személyiségükhöz illeszkedő saját szakmai fejlődési útját;
* felelősséget érez a gondozók tapasztalatainak értelmezésében, fontosnak tartja a szakma nehézségei mellett a szakma szépségeinek tudatosítását is;
* fontosnak tartja a gondozók fejlődésére adott folyamatos pozitív visszajelzéseket;
* elkötelezett az intézmény eredményes működtetésének kiemelt jelentősege mellett.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A végzett hallgató a munkára való tudatos felkészülés eredményeképpen a 0-3 éves korosztályú gyermekek napközbeni ellátását biztosító, konkrét gondozói, vezetési, pedagógiai szakmai feladatokat láthatja el.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
A 0-3 éves korosztályú gyermekek napközbeni ellátását szolgáló intézmények működési követelményeinek ismerete, a működtetők, gondozók szerepe: 4 kredit
A szakmai képzés strukturális, tartalmi és módszertani megújulása, a vezető, gondozó szerepe, a napközi gyermekellátási intézményekben a szakmai kompetenciák fejlesztése.
A 0-3 éves gyermek korosztállyal való foglalkozás nevelés- és oktatás-lélektani ismeretei: 4 kredit
A 0-3 éves korosztályú gyermekek napközbeni ellátását szolgáló intézmények működtetése területén a szakképzettség szerinti specializációban az adott szakterület legújabb szaktudományi és szakmódszertani ismeretei: 8 kredit
A legújabb diszciplináris és szakmódszertani kutatási eredmények, fejlődési irányok.
A 0-3 éves korosztályú gyermekek napközbeni ellátását szolgáló intézmények működtetésének feladatai: 8 kredit
Az intézmények szervezete, működése, kapcsolatrendszere
A gondozás elmélete és speciális módszerei: 17 kredit
A gondozási jelenségek feltárásának, elemzésének és értékelésének módszerei; az önreflexió képességének fejlesztése, a gondozó sajátos feladatai, konfliktuskezelés, kommunikációs képességek fejlesztése, az értékelés módszerei.
Speciális pedagógiai ismeretek: 10 kredit
Speciális nevelési területek: inkluzív nevelés, egészségnevelés, gyermekvédelem; multikulturális nevelés; IKT támogatott pedagógiai módszerek; pedagógiai munkát segítő szakemberek, intézmények; kreativitás-fejlesztés; modern információs kommunikációs technológiák.
Gyakorlat: 4 kredit
0-3 éves korosztályú gyermekek napközbeni ellátását szolgáló intézményekben gyakorlati tevékenység gyakorlatvezető támogatásával.
9. A szakdolgozat kreditértéke:
5 kredit