A GYERMEKKOR MOZGÁSFEJLESZTÉSÉT SEGÍTŐ szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: a gyermekkor mozgásfejlesztését segítő szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: a gyermekkor mozgásfejlesztője
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: sporttudomány
4. A felvétel feltételei:
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 2 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A) Kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A képzés során megszerzett pedagógiai, módszertani, anatómiai, ortopédiai, belgyógyászati és gyakorlati ismeretek birtokában képesek a 3-12 éves korosztály speciális könnyített és gyógytestnevelési feladatainak ellátásra.
B) Személyes adottságok, készségek:
A képzésben résztvevők a szak elvégzésére korábban alapképzésben megszerzett ismereteik birtokában képesek. További követelmény, hogy fizikai állapotuk feleljen meg a képzés alatt előírt követelmények teljesítéséhez. Olyan hallgatók legyenek, akik elhivatottságot éreznek a szak elvégzésére. A gyakorlati órákra való felkészülés megköveteli a megfelelő fizikai adottságokat: a jó állóképességet és az alapedzettséget.
C) A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A végzett hallgatók a képzésben szerzett ismereteiket munkájuk során a testnevelési foglalkozások keretén belül használhatják fel. További lehetőség gyógytestnevelési és könnyített testnevelési foglalkozások tartása kistérségi társulások keretében vagy azon kívül.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Általános elméleti alapozás – 18 kredit
Személyiségfejlesztés, önismeret, konfliktus-kezelés, kommunikáció (csoport-
szabályok, ön- és társismeret, kommunikációs készség, probléma- és konfliktus-kezelési képesség fejlesztése).
A tanulási-, valamint személyiségzavarok és a mozgásfejlődés összefüggései (a pszichés rendellenességek, a tanulási zavarok – diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia – aktivitás és figyelem zavarai, csoportjai).
Prevenció, egészségfejlesztés. A prevenció jelentősége a népegészségügyben, az egészségfejlesztés területei a születéstől a halál pillanatáig.
Kompetencia alapú fejlesztés.
Motorikus képességek és fejlesztésük (a testi teljesítőképesség összetevői, egymáshoz való viszonyuk, a kondicionális és koordinációs képességek és ezek szerepe a mozgásfejlesztésben, fejlesztésük élettani alapjai, terheléselmélet).
Módszerspecifikus elméleti alapok – 12 kredit
Mozgásfejlődés születéstől 12 éves korig, az egyes mozgásfejlődési szakaszok jellemzői, mozgásai.
Mozgásrendszerek (a mozgásanyag rendszerezése születéstől 12 éves korig, a funkcionális mozgásformák (0-6), a sportági mozgásformák (6-10) és a sportági mozgásanyag (10+) egymásra épülése, rendszere).
Mozgásos cselekvéstanulás (a mozgástanítás didaktikai folyamata, eljárások az ismeretközléstől az alkalmazásig).
Sportágak, sportági mozgásformák, funkcionális mozgásformák.
A mozgásfejlesztés anyaga elméletben és gyakorlatban – 20 kredit
A sportági mozgásformák a gyakorlatban (futás-, dobás-, ugrás,- egyensúly, támasz, függés, forgásgyakorlatok filmelemzése és végrehajtásuk, labdaérzék fejlesztése, akadálypályák és tervezésük).
Mozgásfejlesztési gyakorlat (előre meghatározott és kiadott módszertani feladatok gyakorlati megvalósítása, az óvodás és kisiskolások kiadott mozgásformánként 3-12 éves korra vonatkozó feladatainak, gyakorlatanyagának, gyakorlási szempontjainak bemutatása, gyakorlatban történő végrehajtása).
9. A szakdolgozat kreditértéke:
10 kredit