ADAPTÁLT TESTKULTÚRA ÉS SPORT szakirányú továbbképzési szak képzési és kimeneti követelményei (KKK)
1. A szakirányú továbbképzés megnevezése: adaptált testkultúra és sport szakirányú továbbképzés
2. A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: adaptált testkultúra és sport oktató
3. A szakirányú továbbképzés képzési területe: pedagógusképzés
4. A felvétel feltételei:
5. A képzési idő félévekben meghatározva: 3 félév
6. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 90 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A szakirányú továbbképzés alapvető célkitűzése, hogy a fogyatékos gyermekekkel, fiatalokkal és felnőttekkel foglalkozó különböző felsőfokú alapképzettséggel dolgozó szakemberek számára fogyatékosság-specifikus gyógypedagógiai, testkulturális, sportelméleti, szervezési és gyakorlati ismereteket nyújtson annak érdekében, hogy
az alapképzettségüknek megfelelő tevékenységük során képesek legyenek azokat szakszerűen alkalmazni, ezáltal segítve elő a fogyatékos gyermek, fiatal és felnőtt életminőségének javulását, egészséges életmódjának, testkultúrájának minőségi javítását, sportolásának sikerességét, valamint a társterületekkel való hatékony együttműködést.
Megszerezhető ismeretek, kompetenciák:
Az adaptált testkultúra és sport szakirányú továbbképzési szakot végzettek olyan széleskörű elméleti ismeretekkel és gyakorlati tudással rendelkező szakemberek, akik:
jártasak
– a személyközpontú, fejlődés- és tevékenység-orientált gyógypedagógiai segítségnyújtás – nevelés, oktatás, fejlesztés, pedagógiai kísérés – általános elveiben,
– a fogyatékos gyermekek, fiatalok, felnőttek motoros képesség módosulásának,
az általánostól eltérő egészségi állapotának felismerésében. Ennek alapján képesek
az alapképzettségüknek megfelelő kompetencia körhöz tartozó tevékenységek adaptálására;
ismerik
– a fogyatékosságokkal járó állapotváltozásokat, a fogyatékosságok egészségügyi, gyógypedagógiai, pszichológiai, szociális és társadalmi következményeit;
– a fogyatékosság okozta megváltozott fizikai feltételeket; a fizikai aktivitás fejlesztéséhez szükséges sajátosságokat;
– a fogyatékos gyermekek, fiatalok, felnőttek fizikai felkészítésének sajátosságait, annak tartalmi, tárgyi és személyi változásait;
– a fogyatékosságok okozta megváltozott sportolási feltételeket, különös tekintettel a fogyatékosságok okozta megváltozott egészségi kockázatokra;
– a fogyatékos gyermekek, fiatalok, felnőttek ellátásának intézményi és szolgáltatási rendszerét; a fogyatékos személyek rehabilitációját támogató pedagógiai-, egészségvédelmi-, szociális szabályozást, azok jogi hátterét;
valamint
– képesek az életívet átfogó komplex gyógypedagógiai segítségnyújtás keretében
az együttműködésre; a csoportmunka megvalósítására;
– tájékozottak a fogyatékos emberek szabadidő tevékenységével, sportolásával foglalkozó nemzetközi és hazai szervezetek, szövetségek munkájáról;
– a tevékenység végzéséhez szükséges empátiás és kooperációs készségek birtokában vannak.
Személyes adottságok, készségek:
Az adaptált testkultúra és sport szakirányú továbbképzési szakot végzettek az elsajátított ismeretek, megszerzett jártasságok és készségek alkalmazásával az alapképzettségük képesítési követelményeiben előírtaknak megfelelő szakterületen és tevékenységben alkalmasak:
– a fogyatékos gyermekek, fiatalok, felnőttek ellátásában az alapképzettség által meghatározott tevékenységek végzésére, megfelelő adaptálására;
– a fogyatékos emberek szüleivel, hozzátartozóival való együttműködésre, a családoknak nyújtott tanácsadásra;
– a komplex rehabilitációs folyamatban közreműködő egészségügyi, gyógypedagógiai, szociális, jogi és más szakemberekkel való együttműködésre;
– az intézményrendszer és a szolgáltatások innovációjában való közreműködésre.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Az eredeti szakképzettségtől függően
a) testnevelő tanár, testnevelő-edző, gyógytestnevelő tanár szakképzettség esetén:
alapvégzettségének megfelelő feladatok ellátása testnevelő tanári, testnevelő-edzői, gyógytestnevelő tanári munkakörben, a fogyatékos embereket segítő ellátórendszerben, intézményrendszerben, minden esetben szoros együttműködésben az orvossal, mozgásterápiával foglalkozó szakemberekkel
– a közoktatás intézményeiben nevelt-oktatott fogyatékos gyermekek, tanulók ellátásában azokban az esetekben, amikor a fogyatékosság típusától függő szakértői szakvélemény és orvosi javaslat lehetővé teszi a fogyatékos tanuló testnevelés oktatását, sportolását, minden esetben szoros együttműködésben
az orvossal, mozgásterápiával foglalkozó szakemberekkel;
– a fogyatékosok bentlakást biztosító és egyéb civil intézményeiben;
– a családi napközikben; a fogyatékosok nappali intézményében; gondozóházaiban; lakóotthonaiban, szükség szerint egyéb rehabilitációs intézményekben;
– sportegyesületekben, sportcsoportoknál.
b) humánkineziológus szakképzettség esetén:
alapvégzettségének megfelelő feladatok ellátása, adaptálása fogyatékos személyek esetében:
– sportegyesületeknél;
– egészségmegőrzést, rehabilitációt szolgáló intézményeknél;
– fittness-, és wellness- klubokban;
– fogyatékos emberek speciális egyesületeiben, klubokban.
c) sportszervező, rekreációszervező és egészségfejlesztő szakképzettség esetén:
sportszervezői-sportmenedzseri, valamint rekreációs és egészségfejlesztő szervezői, vezetői feladatok ellátása
– fogyatékos emberek sportszervezeteinél, sportszövetségeknél, sportegyesületeknél;
– önkormányzatoknál;
– rekreációs központokban;
– rendezvényszervező szervezeteknél.
d) gyógypedagógus szakképzettség esetén:
testkultúrára nevelés, fizikai aktivitásra nevelés; és sportági előkészítés, alapszintű sportesemények szervezése, vezetése; sportegyesületi tevékenység felé irányítás, kapcsolattartás a sportegyesületekkel
– a gyógypedagógia és a közoktatás többségi intézményeiben nevelt-oktatott fogyatékos gyermekek, tanulók ellátásában;
– a fogyatékos személyek civil szervezeteiben, egyesületeiben;
– integrált sportegyesületekben, sportrendezvényekben.
e) gyógytornász szakképzettség esetén:
a gyógytornász kompetencia körébe tartozó tevékenységeket és azt kiegészítő fizikai aktivitásra felkészítés feladatait látja el
– az egészségügyi intézményrendszer területén;
– egészségmegőrzést, rehabilitációt szolgáló intézményeknél;
– a közoktatás intézményeiben nevelt-oktatott fogyatékos gyermekek, tanulók ellátásában, azokban az esetekben, amikor a fogyatékosság típusától függő szakértői bizottsági és orvosi javaslat lehetővé teszi a fogyatékos tanulók gyógytornáját;
– a fogyatékos személyek ápoló, gondozó otthonaiban, a fogyatékos személyek nappali és egyéb civil intézményeiben gyógytorna végzése; fizikai aktivitásra nevelés;
– a családi napközikben; a fogyatékos személyek nappali intézményeiben; gondozóházaiban, lakóotthonaiban, szükség szerint egyéb rehabilitációs intézményekben gyógytorna és azt kiegészítő fizikai aktivitásra felkészítés.
8. A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Általános alapozó képzési sáv: 11 kredit
Általános bevezető modul a fogyatékosságügyi ismertekből, orvosi–egészségügyi, rehabilitációs és jogi ismeretekből.
Szakirányú alapozó képzési sáv: 19 kredit
– fogyatékos emberek testkulturális nevelésének, képzésének általános ismeretei modul: egészségnevelés-mozgásnevelés, fizikai aktivitás változatai és az integráció. A sajátos tevékenységre való felkészülés: állapotfelmérés szakirányú megalapozása. Integrációs törekvések;
– a fogyatékos emberek sportjának kialakulása, története, nemzetközi és hazai szervezése, szövetségek és a sportolás orvosi feltételei.
Szakirányú szakterületi képzési sáv: 24 kredit
A fogyatékossági típusok befolyásoló szerepe a testkultúrára, a fizikai aktivitásra, sportolásra vonatkozó almodulok:
– mozgáskorlátozott személyek testkultúrája almodul;
– hallássérült személyek testkultúrája almodul;
– látássérült személyek testkultúrája almodul;
– tanulásban - és értelmileg akadályozott személyek testkultúrája almodul;
– súlyosan és halmozottan fogyatékos személyek testkultúrája almodul;
– szervátültetett személyek testkultúrája almodul.
Szabadon választható képzési sáv: 4 kredit
Gyakorlati képzési sáv: 24 kredit
9. A szakdolgozat kreditértéke:
8 kredit