A(z) üzlet és diplomácia alapképzési szak képzési és kimeneti követelményei
1. Az alapképzési szak megnevezése:
a) magyar nyelven: üzlet és diplomácia alapképzési szak
b) angol nyelven: Bachelor of Science in Business and Diplomatic Studies
2. Az alapképzési szakon szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
a) magyar nyelven: külgazdasági és diplomáciai szakértő
b) angol nyelven: Business and Diplomacy Expert
3. Az alapképzési szak besorolása:
3.1. képzési terület szerinti besorolása: társadalomtudomány képzési terület
3.2. a végzettségi szint besorolása:
o alapfokozat (baccalaureus, bachelor of science, rövidítve: BSc)
o ISCED 2011 szerint: 6
o az európai képesítési keretrendszer szerint: 6
o a magyar képesítési keretrendszer szerint: 6
3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása ISCED-F 2013 szerint: 0312
3.4. orientáció szerinti besorolása: gyakorlatorientált (60-70%)
4. A képzési idő félévekben: 6 félév
5. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit
6. A közös képzés célja és tanulási eredményei:
6.1. A képzés célja:
A képzés célja a hallgatók politikai, kormányzáshoz és nemzetközi kapcsolatokhoz kötődő ismereteinek elmélyítése, a nemzetközi diplomácia intézményeinek és folyamatainak megismertetése a multilateralizmus, regionális integrációk és globális kormányzás tanulmányozásán keresztül, ezáltal a hallgatók diplomáciai pályára, a regionális és nemzetközi szervezetekben és nonprofit szervezetekben, valamint az ezekkel együttműködő magánszektorban végzett munkára való felkészítése. A képzés átfogó és naprakész ismereteket nyújt a gazdálkodó szervezetek struktúrájáról és az üzleti környezetben való működéséről, emellett fejleszti az üzleti életben való hatékony működéshez szükséges különböző képességeket, valamint a hallgatók munkaerőpiaci készségeit, továbbá felkészíti őket tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
6.2. Tanulási eredmények:
6.2.1. A szakon végzett
a) tudása:
- ismeri a globális kormányzás fő koncepcióit, különösen a nemzetközi gazdaság és politika alapvetéseit, a mulitalteralizmus és transznacionális kapcsolatok folyamatait és intézményeit;
- átfogó ismeretekkel rendelkezik a diplomácia intézményeire és folyamataira vonatkozóan, ismeri ezek elméleti hátterét;
- ismeri a nemzetközi kapcsolatok kutatásának főbb módszereit és irányzatait;
- birtokában van a szervezetek globális üzleti környezetben való hatékony irányításához szükséges interkulturális ismerteknek.
b) képességei:
- képes tudományos és szakmai forrásokból releváns adatokat, információkat gyűjteni és rendszerezni;
- digitális jártassággal és kvantitatív készségekkel rendelkezik, melyeknek köszönhetően képes a gazdasági adatokat helytállóan elemezni és a döntéselőkészítő folyamatokat hatékonyan megtervezni;
- képes a menedzsmenthez kapcsolódó elméleteket, koncepciókat, elveket és módszereket annak érdekében alkalmazni, hogy gazdálkodási problémákat megoldjon és döntéseket hozzon;
- képes a gazdálkodó szervezet irányítására ható külső tényezők hatásainak beazonosítására és megértésére, a szervezet előtt álló kihívások rendszerezett értékelésére;
- képes a hatékony szóbeli és írásbeli kommunikációra, a különböző kommunikációs csatornák, illetve az információs és kommunikációs technológiai eszközök hatékony használatára.
c) attitűdje:
- érti és elfogadja, hogy a gazdasági, politikai és kulturális jelenségek történelmileg determináltak és folyamatosan változóak;
- érti és ismeri a mai magyar és más nemzeti identitások vallási, társadalmi, történelmi sokszínűségét;
- befogadó az európai nemzeti kultúrákkal kapcsolatban, és kész megismerni az Európán kívüli kultúrákat is;
- figyelembe veszi a problémák többdimenziós megközelítésének és megoldásának lehetőségeit;
- folyamatosan fejleszti tudását és kritikai elemzőképességét a politikatudomány, jog, társadalomtudomány és nemzetközi gazdaság, történelem területén;
- nyitott a módszertani újítások iránt, befogadóan és kritikusan viszonyul azok elméleti és gyakorlati megközelítéseihez;
- törekszik énhatékonyságának fejlesztésére (beleértve az önreflexiót, időbeosztást), a sajátjától eltérő nézőpontok befogadására, illetve a csapatmunkában történő hatékony részvételre multikulturális környezetben, mind vezetőként (team összeállítása, delegálás, fejlesztés és vezetés, beleértve a megfelelő vezetési stílus hatékony kiválasztását), mind pedig a csapat tagjaként;
- törekszik problémák azonosítására, elemzésére és megoldására, illetve váratlan helyzetekben és komplex környezetben való helyes döntéshozatalra;
- nyitott az élethosszig tartó tanulásra a munkában és azon kívül.
d) autonómiája és felelőssége:
- a hazai és idegen nyelvű szakmai publikációk követésében és az új eredmények ismeretében;
- az önképzés, önfejlesztés során szerezett új ismertek alkalmazásában;
- a tudományterület módszereinek ismeretében és más tudományterületek módszereinek adaptálásában;
- a szakmai megkeresések megválaszolásában, a problémák egyéni vagy közös megoldásában;
- a szervezeten belüli vagy azon kívüli együttműködések kezdeményezésében és fejlesztésében;
- egyes szervezeti egységek, munkacsoportok tevékenységének önálló szervezésében, a munkavállalókért való felelősségvállalásban;
- a szakmai és etikai normák ismeretében és azok tiszteletben tartásában a munkavégzés, kommunikáció és emberi kapcsolatok során.
7. A közös képzés folytatásában megállapodó külföldi és magyar felsőoktatási intézmények neve és származási országa:
7.1. The University of Buckingham (Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága)
7.2. IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola (Magyarország)
8. A képzést megkülönböztető speciális jegyek:
A képzés kizárólag angol nyelven folyik.